Podívejte se na obsah
VODÍKOVÉ PALIVOVÉ ČLÁNKY

Sériový vůz PEUGEOT poháněný vodíkem

PEUGEOT jde ve své snaze o výrazné snížení emisí škodlivin svých vozů ještě dál a od roku 2021 se stává jedním z prvních výrobců, který v segmentu lehkých užitkových vozů nabízí vedle modelů vybavených spalovacím a elektrickým motorem elektrickou verzi poháněnou vodíkovými palivovými články. Systém vozu tvoří:

 

  • Palivové články, které z vodíku vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozu.
  • Vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor s kapacitou 10,5 kWh, který lze dobíjet z elektrické sítě a který v určitých fázích jízdy pohání elektromotor.

 

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je velmi osobitý vůz. Bez problému zajede do nízkoemisních zón, je bezhlučný a neprodukuje žádné emise CO2. Z hlediska užitných vlastností není v porovnání s klasickou verzí nijak omezen a představuje tak další plnohodnotnou nabídku mobility. Odpovídá veškerým očekáváním a potřebám firemních zákazníků i zastupitelů měst a obcí, kterým záleží na zachování kvality života jejich obyvatel.

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen se stává nejnovějším symbolem strategie značky EXTENDED POWER OF CHOICE, která dává každému zákazníkovi možnost vybrat si z široké nabídky motorů ten, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám. 

 

Elektrická verze s vodíkovými palivovými články je důkazem rychlého pokračování elektrifikace modelu Peugeot EXPERT. Uvedení vozu e-EXPERT s plně elektrickým pohonem proběhlo v roce 2020. Již na začátku roku 2021 byl zvolen Mezinárodní dodávkou roku a stal se tak šestým vozem PEUGEOT, který získal toto prestižní ocenění od založení soutěže v roce 1992.

Pozitiva nového vozu PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen:

 

  • Delší dojezd bez emisí CO2
  • Dočerpání vodíku za 3 minuty a dojezd více než 400 km dle metody WLTP (v procesu homologace)
  • Dobíjecí zásuvka pro vysokonapěťovou baterii
  • Dvě délky (L1 a L2) se stejným objemem nákladového prostoru jako u dieselové a klasické elektrické verze
  • Objem nákladového prostoru až 6,1 m³
  • Užitečné zatížení až 1 100 kg
  • Tažná kapacita až 1 000 kg

 

Technologie vodíkových palivových článků reaguje na stále četnější a složitější očekávání a potřeby podnikatelů a nabízí jim větší svobodu při každodenní práci. Umožňuje:

 

  • Delší dojezd, což je zásadní vzhledem k tomu, že naprostá většina lehkých užitkových vozů jezdí v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je stále větší poptávka po bezemisních vozech
  • Úplné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozů: schopnosti přepravovat objemné a těžké předměty
  • Bezprecedentní logistická flexibilita a optimalizované využití.

 

Technologie plug-in hybridního vodíkového pohonu (mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric) kombinuje výhody vodíkových palivových článků, bateriové technologie a elektrického pohonu.

Vodík akumulovaný v nádrži napájí palivové články, které vyrábí elektřinu potřebnou k pohonu vozu na dlouhé vzdálenosti, zatímco vysokonapěťová baterie poskytuje energii potřebnou mimo jiné k zajištění dynamiky. Celý systém je do vozu zabudován tak, že nedošlo k žádným kompromisům, pokud jde o objem nebo užitečné zatížení.

 

Vodík se v současné době stává klíčovým pilířem při přechodu na nové energie a v tomto ohledu bylo oznámeno mnoho mezinárodních projektů. Technologie vodíkového pohonu se rozvíjí zejména v Evropě a investice Evropské aliance pro čistý vodík na podporu tohoto řešení se odhadují na přibližně 60 miliard eur. Počet vodíkových stanic v Evropě neustále roste a značka PEUGEOT spolupracuje přímo s dodavateli energií a nabízí zvýhodněné pakety.

Technologie nové generace

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen je vystavěn na multienergetické platformě EMP2 (Efficient Modular Platform) a kombinuje dva druhy pohonu. Základní součásti hybridního vodíkového systému jsou:

 

  • Vodíkové palivové články umístěné v motorovém prostoru v přední části vozu vyrábí elektřinu pro elektromotor díky reakci vodíku z nádrže s kyslíkem obsaženým ve vzduchu. Výfukovým potrubím vypouští pouze vodní páru.
  • Elektromotor s permanentními magnety o maximálním výkonu 100 kW s maximálním točivým momentem 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u modelu PEUGEOT e-EXPERT (bateriový elektrický model), který se vyznačuje zejména zesílenou převodovkou přizpůsobenou požadavkům na zátěž užitkových vozů.
  • Vysokonapěťová lithium-iontová baterie umístěná pod sedadly. Její kapacita je 10,5 kWh a výkon 90 kW.
  • Třífázová palubní nabíječka o výkonu 11 kW umístěná v motorovém prostoru.
  • Systém nádrží složený ze 3 zásobníků vodíku umístěných pod podlahou s celkovou kapacitou 4,4 kg při tlaku 700 barů.

 

Nový PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen nabízí dojezd až 400 km dle metody WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, v procesu homologace), který je rozdělen takto:

 

  • 350 km vyrobí vodíkové palivové články
  • 50 km zajistí vysokonapěťová baterie

 

 

 

Vysokonapěťový akumulátor (10,5 kWh) se dobíjí prostřednictvím zásuvky v levém předním blatníku. Palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW umožňuje dobití do plné kapacity:

 

  • za méně než hodinu pomocí 11 kW wallboxu (32 A)
  • za 3 hodiny pomocí zesílené zásuvky (16 A)
  • za 6 hodin pomocí standardní zásuvky (8 A)

 

Jednotlivé provozní fáze vodíkového hybridního pohonu jsou následující:

 

  • Při rozjezdu a nízké rychlosti: vysokonapěťová baterie sama dodává elektromotoru energii potřebnou pro akceleraci
  • Při stabilní rychlosti: palivové články dodávají energii přímo elektromotoru
  • Při zrychlování, předjíždění nebo stoupání: palivové články v kombinaci s vysokonapěťovou baterií dodávají energii elektromotoru
  • Při brzdění a zpomalování dobíjí elektromotor vysokonapěťovou baterii

 

Plný výkon je k dispozici ihned po nastartování, takže vůz reaguje okamžitě. Jízda je tichá, s absencí vibrací a řazení rychlostních stupňů, bez zápachu z výfuku a samozřejmě bez emisí CO2. Jediným výstupem ze systému je vodní pára z výfukového potrubí.

 

Pro zajištění bezpečnosti chodců vydává vůz do rychlosti 30 km/h specifický zvuk, který upozorňuje na jeho přítomnost při jízdě vpřed i při couvání.

 

Abyste si mohli užívat svůj vůz s naprostým klidem, je na vysokonapěťovou baterii poskytována záruka na 8 let nebo 160 000 km na minimálně 70 % dobíjecí kapacity.

Interiér nového vozu PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen

Na středové konzole nalezneme následující prvky:

 

  • Ergonomický ovladač převodovky e-Toggle, který umožňuje přístup k režimům Parkování / Zpětný chod / Neutrál / Jízda vpřed a funkci Brake
  • 3 režimy jízdy: Eco / Normal / Power
  • Elektrická parkovací brzda
  • Úložný prostor v horní části
  • Síťka u elektrické parkovací brzdy

 

 

Nový PEUGEOT e-Expert Hydrogen nabízí 3 režimy jízdy:

 

  • Eco (60 kW, 190 Nm) pro co nejdelší dojezd
  • Normal (80 kW, 210 Nm) pro optimální každodenní použití
  • Power (100 kW, 260 Nm) optimalizuje výkon při přepravě těžkého nákladu

 

K dispozici jsou dva režimy rekuperačního brzdění pro dobíjení elektrické energie:

 

  • Mírný, kdy je jízda podobná jako u vozu se spalovacím motorem
  • Výraznější zpomalování prostřednictvím funkce BRAKE (po stisknutí tlačítka B u voliče převodovky) pro vyšší rekuperaci po uvolnění akcelerátoru

 

 

 

 

Nový PEUGEOT e-Expert Hydrogen je vybaven elektrickou parkovací brzdou. Kromě toho, že tato automatická funkce uvolňuje místo na podlaze, přináší také pohodlí a klid při každodenní jízdě.

 

Přístrojový panel je přizpůsoben vodíkovému pohonu a zobrazuje informace potřebné k řízení elektrifikovaného vozu s palivovými články:

 

  • měřič výkonu, který zobrazuje aktuální úroveň spotřeby energie (ECO pro optimalizaci spotřeby energie, POWER pro maximální výkon nebo CHARGE pro rekuperaci energie)
  • úroveň doplnění vodíkové nádrže
  • úroveň dobití baterie
  • informace důležité pro jízdu včetně aktuálního dojezdu